No. 263

Guru Nanak’s Response to Religious Plurality

No. 263 (2020)

By Dharam Singh

Religious plurality is not a newly emerged phenomenon rather it has been a reality of human social existence ever since recorded human history. The only difference is that it  was  not experienced with the same intensity as it is being experienced in the world today. Also, the human perception of it has changed a lot during the past century or so. In the ancient past people belonging to different religious backgrounds lived in their limited geographical universes. As a result, they did not face the social or theological challenges arising from „No. 263“ weiterlesen

No. 262

Christian Muslim and Byzantine-Muslim religious polemic, interreligious debate, apologetics

A Bibliographical Collectiom

No. 262

By Maria Vaiou

Selected documents

Byzantine

Against Muammad (ca.. 10th or 11th c.), ed./Lat. tr.  PG 104, cols 1447–58.

CMR 2, 577–9.

Agallianos, Theodore (d. bef.  1474)=ed. Ch. G. Patrinelis, Ho Theodoros Agallianos kai hoi anekdotoi logoi autou [=Ὁ Θεόδωρος Ἀγαλλιανὸς ταυτιζόμενος πρὸς τὸν Θεοφάνην Μηδείας καὶ οἱ ἀνέκδοτοι λόγοι του. Μία νέα ἱστορικὴ πηγὴ περὶ τοῦ πατριαρχείου Κων/λεως κατὰ τοὺς πρώτους μετὰ τὴν ἃλωσιν χρόνους] (Athens, 1966). [apologetic logoi of 1463, status of patriarchs in the decade after the conquest of the capital] „No. 262“ weiterlesen

Nr. 261 (2020)

Der Denker, der den Preis seiner Gedanken mit seinem Leben bezahlte:
Suhrawardī al-Maqtūl – Meister der Erleuchtung

Nr. 261 (2020)

Von: Selahattin Akti

Einleitung

Generell lässt sich sagen, dass die islamische Ideengeschichte auf drei Säulen beruht. Diese sind: Kalām (systematische Theologie), Sufismus und die islamische Philosophie. Auch wenn ihre Referenzen, Terminologien und Schlussfolgerungen voneinander abweichen, diskutieren alle drei Disziplinen ähnliche Themen. Die islamische Philosophie etablierte im Laufe der Zeit ihre eigene Tradition, die sich besonders in den intellektuellen

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No. 260 (2020)

The Mad Man and the Old God.

An Essay on Friedrich Nietzsche’s Apocalypse of Human Existence (Revised Version)

No. 260 (2020)

By Edmund Weber

The sun was shining at the marketplace when a mad man was looking with a lamp for God. The astonished people scornfully told him God may be sick or he may be travelling. But the mad man answered:[1]

 Where has he gone? He called, I will tell you” We have killed him, – you and me! We all are his murderers! … God is dead. God remains dead. And we have killed him.

Do we still hear nothing of the noise of the grave-diggers who are burying God?

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No. 259 (2020)

Byzantines churches or monasteries in Constantinople turned into mosques. A few examples.

No. 259 (2020)

By Maria Vaiou

Church of St. Theodore ta Karbounaria[1]  St. Theodore of Tyrone

The Molla Gürani [2]Mosque or Vefa Kilise Mosque or Kilise Camii; Molla or Malta Şemsettin Camii

Vefa Kilise In the background

The west façade from the northwest

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No. 258 (2020)

The nunnery of St. Andrew in Krisei[1] in Istanbul Khodja Muṣṭafā Mosque or Sünbül Efendi Mosque: a photographic, historical and bibliographical context

No. 258 (2020)

By Maria Vaiou

Entrance

The east end of the church

The building is situated within the Koca Mustafa Paşa Külliyesi in Ali Fakih Mahallesi in the Fatih district. Northwest of the monastery of the Peribleptos The monastery was built by Arcadia (400–44) sister of emperor Theodosius II (d. 450), in honor of St. Andrew, founder of the church of Constantinople; the building was also called also Phodophylion. The monastery was later

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Nr. 257 (2020)

Begegnung mit dem Heiligen  auf der Pilgerreise des Nath Yog Yogiraj SatGurunath Siddhanath

Nr. 257 (2020)

Von Monika Nawrot

Edmund Weber zum 80. Geburtstag gewidmet

  1. Einleitung

Seit einiger Zeit ist festzustellen, dass in modernen religiösen Organisationen oftmals eine „höhere Wirklichkeit“ gelehrt wird, die eine alle Religionsgrenzen transzendierende Wahrheit voraussetzt. In der heutigen Religionswissenschaft überwiegt seit ihrer Neuausrichtung als Kulturwissenschaft jedoch die Tendenz, religiöse Phänomene naturalistisch

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Nr. 256 (2020)

Ehrenmord
Ein Phänomen zwischen Obskurantismus, Angst und wirtschaftlichem Kalkül

Nr. 256 (2020)

Ein Essay von Natalia Diefenbach

In meiner langjährigen Lehrtätigkeit an der Universität wurde ich wiederholt mit der Frage konfrontiert, ob das als Ehrenmord bekannte soziale Phänomen nun universeller archaischer Brauch patriarchalischer Sippengesellschaft sei  oder seine Wurzeln in der Religionskultur der Muslime habe. Fragen wir zunächst: Ist Ehrenmord seinem Wesen nach: ein vorsätzlicher Mord? Ein Totschlag? Ein sadistisches Verbrechen? Eine verzweifelte

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Nr. 255 (2020)

Japanischer kontemplativer Steingarten als Erscheinungsort des Heiligen und Abbild des Universums.

Nr. 255 (2020)

Ein Essay von Natalia Diefenbach

Die Schönheit des japanischen Gartens hängt mit zwei Grundideen zusammen: Verkleinerung und Symbolismus“. Makoto Nakamura, Gartenarchitekt Universität Kyoto

Der Japanische Garten gehört in seinen verschiedenen Ausgestaltungen zum Weltkulturerbe. Dieser Art Gärten sind weit über die japanische Halbinsel hinaus bekannt und beliebt. Elemente des minimalistischen Steingartens mit meditativ-kontemplativer Funktion wurde von der modernen Gartenkunst auf der „Nr. 255 (2020)“ weiterlesen

No. 254 (2019)

The Byzantine churches founded by the emperor Constantine (324‒37)[1]

No. 254 (2019)

By Maria Vaiou

[1] ODB, 1, 498‒500; For the churches attributed to him, see G. Dagron, Naissance d‘ une capitale: Constantinople et ses institutions (Paris, 1974), 391‒409; J. Burckhardt, The age of Constantine the Great, (1852, tr. 1960); N. Baynes, Constantine the Great and the Christian church (1929; rev. 1972); S. N. C. Lieu, and D. Montserrat, eds., Constantine, history, historiography and legend (London, 1998); T. Grünewald, Constantinus Maximus Augustus. Herrschaftspropaganda in der zeitgenuössischen Uberlieferung (1992); and P. Stephenson, Constantine: unconquered emperor,  Christian victor (London, 2009).

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