Nr. 10 (1997)

Inter-Religious Dialogue in India with Special Reference to Islam: Positions, Experiences and Reflections

Nr. 10 (1997)

von James Massey (Delhi)*

  1. Introduction

As both time and space at hand for this presentation** is limited, therefore instead of a longer introductory note, here a move is made to deal with the given subject straight. In the second section the background both historical and theological is discussed, which win state the position of the inter-religious dialogue in India. The third section will deal with the involvement and experiences of the Roman Catholic and Protestant churches in the field of inter-religious dialogue. The fourth section deals with other living religions specially Islam. Finally in section five concluding remarks are given in the form of reflections and in section six, the notes and references are listed.

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Nr. 09 (1997)

On Inter-Religious Relations with Special Reference to Indian Religious Festivals

Nr. 09 (1997)

von James Massey (Delhi)*

In recent years the role of ‚religion‘ has generally been considered in the negative term, specially in India. Today, it may be a Kashmir or Punjab problem in North India, but all such problems are attributed to ‚religion‘. But that is when ‚religion‘ is used at the higher level either by a state or sub-state, or by larger religious communities to protect their special interests. One such good example is of the Babri-Ramjanambhoomi conflict, over a Mosque and Temple,

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Nr. 08 (1997)

Friedrich Heiler und Indien

Nr. 08 (1997)

von Heinz Röhr

Von F. Max Müller (1823-1900), dem englischen, deutschgebürtigen Religionsforscher und Herausgeber der „Sacred Books of the East“, den Friedrich Heiler sehr verehrte, wird erzählt, er habe fast täglich das Bild der heiligen Stadt Benares auf seiner Tabaksdose meditiert. Nach Indien gefahren sei er aber nie, um sich nicht der häßlichen Alltagswirklichkeit des Subkontinents auszusetzen. Heiler dagegen war in Indien, und zwar während seiner achtmonatigen Ostasienreise (1958/59). Hier soll aber nicht Heilers

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Nr. 07 (1997)

Der Hinduismus im Schulunterricht
Ein trauriges Kapitel deutscher Religionspädagogik

Nr. 07 (1997)

von Jürgen Redhardt

„Die indischen Götzen, die sind mir ein Greuel“, soll Goethe, der übrigens dem Islam durchaus zugetan war, ungestraft von sich gegeben haben. Sollte er wirklich viel von dem gewußt und begriffen haben, was er da voreilig diffamierte? Oder muß man ihm das Diktum B. Brechts aus dessen „Leben des Galilei“ zugute halten: „Es ist nicht alles groß, / was ein großer Mann tut, / Und Galilei aß gern gut“?! Wir jedenfalls sind weder Goethe noch leben wir in einer ähnlichen Epoche solch diffuser Unkenntnis,

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Nr. 06 (1997)

Modern Hindu Culture
A Study on Modernization of Hinduism by Considering the Parallels in Modern Christianity

Nr. 06 (1997)

von Edmund Weber

The Christian culture experienced a deep-going change with the uprising of the Civil Society („Bürgerliche Gesellschaft“), the industrialization of economic production, the urbanization of life-style and the individualization of religiosity in the 19th century. The Christian formation of inner- and outer-world in those days became obsolete. From this conflict the civil or modern Christianity originated. In a painful changing process most of the people of this new society have newly interpreted religion, moral and ritual of traditional Christianity and created to their new conditions of

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Nr. 05b (1997)

Swami Vivekananda und der Buddhismus

Nr. 05b (1997)

von Edmund Weber

Modern Hindus use the term ‚Hindu‘ in a positive sense. It is no more a derogatory appellation used by foreigners and oppressors, but a powerful self chosen name.

The historically most valid ideologue of that positive Hindu understanding is Narendra Nath Datta (1863-1902). This highly talented son of a regarded lawyer family in Calcutta became disciple of Ramakrishna, the flaming son and

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Nr. 05a (1997)

Swami Vivekananda und der Buddhismus

A Contribution to a Modern Concept of Religion and Inter-Religious Relations

Nr. 05a (1997)

von Edmund Weber

Moderne Hindus verwenden die Bezeichnung Hinduismus in einem positiven Sinn. Sie gilt nicht mehr als lästige Fremd-, sondern als identitätsstiftende Selbstbezeichnung. Der historisch wirksamste Ideologe dieser neuen, man muß fast sagen genuinen Hinduismusbewegung, ist der in Kalkutta gebürtige Narendra Nath Datta (1863-1902). Dieser hochbegabte Sohn einer angesehenen Juristenfamilie wurde Schüler von Ramakrishna, dem glühenden Verehrer

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Nr. 04 (1997)

Swami Vivekananda’s Ethics of Religion

A Contribution to a Modern Concept of Religion and Inter-Religious Relations

Nr. 04 (1997)

von Edmund Weber

Many religious people believe that the integration of world society is of the greatest importance for mankind. They think that the religions of the world should strive to attain this goal through multi-religious agreement, through inter-religious dialogue, even through the merger of their organisations. Religious unification is supposed to be an effective instrument to

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Nr. 03 (1997)

Thesen zum interreligiösen Dialog und zur protestantischen Apologetik

Nr. 03 (1997)

von Edmund Weber

ProlegomenaProtestantische Theologie in der Nachfolge Martin Luthers hat allein Gesetz und Evangelium zum Gegenstand.Ihre Aufgabe besteht allein in der Unterscheidung der beiden verba Dei.Als ars practica hat sie für jede Epoche existenzrelevant herauszufinden, was hier und jetzt heißt:

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